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COVID-19 safety restrictions drove the need for online and phone services to replace face-to-face counselling and supports. People using substances are experiencing virtual services differently depending on their age, gender and where they are in Canada. It is important to understand how different people are experiencing services that are delivered through technology such as telemedicine, video conferencing or other apps.
In partnership with the Royal Ottawa Mental Health Centre, the Canadian Psychological Association and Canada Health Infoway, the Canadian Centre for Substance Use and Addiction (CCSA) collected national data on the experience and perceptions of virtual services and supports, including education and access to health care or treatment (e.g., counselling, peer support).
The data from this survey is now available in Considerations for Virtual Services and Supports for Substance Use and Concurrent Disorders [Policy Brief].
Conducted between February and April 2021, the survey asked people about:
• Their satisfaction with virtual services and supports for substance use and concurrent disorders,
• Their perceptions of the effectiveness of these services, and
• Any barriers they faced to accessing these services.
The researchers also interviewed practitioners from across Canada who provided virtual services and supports for substance use disorders or co-occurring mental health and substance use disorders during the pandemic.
To further develop sustainable and effective virtual services after the pandemic, policy and support for infrastructure are needed. This support must be based on evidence and consider both client and practitioner experiences.
For more information and questions about the survey, please contact Sue Cragg at scragg@ccsa.ca.
If you would like more information about our work, please visit the CCSA website.
Thank you.
L’expérience des services virtuels des personnes qui consomment des substances diffère selon leur âge, leur genre et l’endroit où elles se trouvent au Canada. Les restrictions imposées en raison de la pandémie ont amené les services en ligne et par téléphone à remplacer le counseling et l’accompagnement en personne. Il est important de comprendre les différentes expériences avec les services fournis à l’aide de la technologie, comme la télémédecine, la visioconférence ou d’autres applications.
En partenariat avec le Centre de santé mentale Royal Ottawa, la Société canadienne de psychologie et Inforoute Santé du Canada, le Centre canadien sur les dépendances et l’usage de substances (CCDUS) a recueilli des données nationales sur l’expérience et les perceptions des services et soutiens virtuels, dont la sensibilisation et l’accès aux soins de santé ou au traitement (counseling, entraide entre pairs, etc.)
Les données de cette enquête peuvent être consultées dans le document Considérations relatives aux services et soutiens virtuels pour l’usage de substances et les troubles concomitants [Document d’orientation].
L’enquête a été réalisée de février à avril 2021 et a abordé les points suivants avec les répondants :
• leur degré de satisfaction par rapport aux services et soutiens virtuels pour l’usage de substances et les troubles concomitants;
• leurs perceptions de l’efficacité de ces services;
• ce qui les a empêchés d’avoir accès à ces services.
Les chercheurs ont également questionné des intervenants de partout au Canada qui ont fourni des services et soutiens virtuels pour l’usage de substances ou pour des troubles concomitants de santé mentale et d’usage de substances pendant la pandémie.
Des politiques et un soutien infrastructurel seront nécessaires pour assurer l’expansion de services virtuels durables et efficaces après la pandémie. Ce soutien doit être fondé sur des données probantes et tenir compte des expériences des clients et des intervenants.
Si vous avez besoin d’information supplémentaire ou si vous avez des questions concernant l’enquête, il suffit d’écrire à Sue Cragg à scragg@ccsa.ca.
Pour en savoir plus sur notre travail, consultez le site Web du CCDUS.
Merci